Jesus Christ Superstar

HKU 2014, Afstudeerwerk Maquette en Kostuum
Foto’s door: Renée de Jonge en Jos Kuklewski

De musical Jesus Christ Superstar heeft me altijd geïntrigeerd. Niet vanwege het goddelijke, maar juist vanwege het menselijke.
Het is een bekend verhaal over macht, liefde, verraad en jaloezie.

Mijn versie speelt zich af in een post-apocalyptische wereld. Het waterpijl is gestegen en door de enorme toename van water verandert alle grond langzaam in een allesverslindende modderpoel. Zo verdwijnt ook dit trainstation, het symbool voor en het epicentrum van de vergane samenleving. Deze ruïne vormt nu het decor voor een verhaal zo oud als de tijd.

Naast de symboliek is het treinstation tevens een locatie met verschillende levels, die het verschil tussen de verschillende machten versterkt. De hoge raad, Pilates en Herodus zitten op veilige hoogte, terwijl de bevolking in de modderpoel vroet.
Dit verschil wilde ik ook overbrengen in mijn kostuums. Waarbij Judas zich kleed in bij elkaar geraapte lompen en een restant van een gasmasker. Het gasmasker zou noodzaak zijn als je in de modder leeft. Echter is het puur een middel van de hoge raad om de bevolking de mond te snoeren.

Pilates heb ik vormgegeven door een warme schapenvachten mantel en een overdreven hoofddeksel. Hiermee laat hij zijn machtspositie zien tegenover het volk. Hij heeft mogelijkheden tot warme kleding en de luxe van een puur esthetisch hoofddeksel.

Jezus is degene die het machtsmisbruik ziet en het aan zijn dicipelen laat zien. Terwijl hij in aanzien wint, ziet Judas met lede ogen toe hoe de idolisering van Jezus niet beter is dan de angst voor de huidige regerende macht. Hij wil dit veranderen, of het Jezus laten inzien, maar weet niet hoe.